Programma
vrijdag 27 september 2024
Met zijn enthousiasme, een kritische noot, humor en scherpte leidt Roelof de dag in goede banen. Zijn motto: “Hoe dichter je bij jezelf blijft, hoe beter je je boodschap kunt overdragen.”
Geeke Feiter gaat met Roelof Hemmen in gesprek over de wijze waarop verzekeraars slachtoffers kunnen ondersteunen in wat voor hen belangrijk is en wat dat betekent voor de wijze van schadeafhandeling. Een goede samenwerking tussen professionals is hierbij van belang, maar in de praktijk geen vanzelfsprekendheid. Hoe kunnen we komen tot een schadeafhandeling waarin alle partijen samenwerken met het slachtoffer en inzetten op wat slachtoffers belangrijk vinden in de schadeafhandeling?
Ton Hartlief ziet dat de klassieke uitgangspunten ‘volledig’ en ‘concreet’ bij vergoeding van personenschade onder druk staan. Ontwikkelingen binnen het aansprakelijkheidsrecht zoals het onderzoek van Hebly/Lindenbergh in opdracht van de Raad voor de Rechtspraak en de gang van zaken bij aardbevingsschade en bij massaschade, maar ook de ontwikkelingen buiten het aansprakelijkheidsrecht zoals bij de toeslagenaffaire hebben hun weerslag op de afwikkeling van personenschade. Maar tegen welke prijs gaan we van ‘volledig’ en ‘concreet’ naar ‘efficiënt’ en ‘snel’?
Generatieve AI ontwikkelt zich met ongekende snelheid. De kansen van toepassingen zoals ChatGPT lijken eindeloos, maar dat geldt ook voor de gevaren. Hoe brengen we risico's en de kansen in balans? Kunnen we ongeremd experimenteren of moeten we deze technologie reguleren? Bart van der Sloot schrijft hierover in zijn nieuwste boek ‘Regulating the Synthetic Society’ en gaat onder leiding van Roelof Hemmen in gesprek met Mark van Dijk en Gert-Jan Mijnen die beiden in hun eigen praktijk al ervaring hebben met AI in de letselschadebranche.
Vanuit het WODC is onderzoek gedaan naar het aanbod van belangenbehartigers en de borging van de betrouwbaarheid en kwaliteit van hun dienstverlening. Specifiek is gekeken naar praktijken die kwaliteit belemmeren en de mogelijke oplossingsrichtingen om kwaliteit te bevorderen.
Tijdens het PPS Congres belichten projectleiders Willem van Boom en Rianka Rijnhout vanuit het rapport de belangrijkste aanbevelingen vanuit het perspectief van de benadeelden. Vanuit Slachtofferhulp Nederland zal Rosa Jansen op deze aanbevelingen reflecteren. Wie zijn er aan zet?
Sessie 1. Experience- en innovatieplein
Verschillende innovatieve partijen laten je als deelnemer zélf ervaren hoe het is om een hulpmiddel nodig te hebben, of dit te gebruiken. En dat voorkomen beter is dan genezen, ontdek je zelf door in de rijsimulator de impact van afleiding te ervaren.
1. Rij jij veilig?
Vias academy
De rijsimulator maakt het mogelijk om echte rijomstandigheden na te bootsen en de risico's en gevaren in het verkeer te benadrukken. Neem plaats achter het stuur en ervaar het zelf! Vias academy biedt oplossingen gericht op het verbeteren van verkeersveiligheid.
2. Innovatief herstel bij rug- en nekklachten
DBC - Geluk bij een ongeval
Is de snelle inzet van een hersteltraject bij dreigend langdurige rug- en nekklachten innovatief? Ja, want de effecten zijn groot én de innovaties staan niet stil. Zo is virtual reality (VR) een uitstekend hulpmiddel bij het oplossen van (lage) rug- en nekklachten. VR leidt af, daagt uit en is veilig onder begeleiding en thuis te doen. We dagen je in onze stand uit om de VR te ervaren en om een oog- en balansparcours te doen. Er valt iets te winnen!
3. Weer in balans
Trivium advies
Als je door een ongeluk niet meer kan lopen is dat enorm ingrijpend. Een cliënt van Trivium advies deelt haar verhaal hoe zij eindelijk weer de balans heeft gevonden in haar leven. Wat is er mogelijk met hulp(middelen)?
4. Met zorg hulp verzorgen
MetZorg
Geen mens, situatie of beperking is hetzelfde. Hoe vind je samen met alle betrokken partijen de (maatwerk) oplossing? En welke hulpmiddelen passen daarbij? Ton Kolkman van MetZorg deelt graag zijn ervaringen. Ook krijg je de mogelijkheid zelf een aangepaste fiets te gebruiken.
5. Praktische ondersteuning door technologie en apps
Kenniscentrum AKC
Hoe kan je via verschillende technologische toepassingen en apps worden ondersteund in je dagelijkse leven en werk als je te maken hebt met een beperking? Vanuit AKC laten we zien wat er allemaal al mogelijk is via de functionaliteiten op je telefoon en laten we je ervaren wat toegankelijke technologie voor verschil kan maken.
6. Niet opgeven, maar samen overwinnen!
JVG Trainingscentrum
Onze visie is gebaseerd op de overtuiging dat de ontwikkeling van mensen met niet-aangeboren hersenletsel niet mag stoppen na een revalidatieperiode. Stilstand betekent voor hen letterlijk achteruitgang.?
Daarom sluit een trainingscentrum perfect aan op de cyclus van herstel die zij doormaken. We erkennen de grote behoefte van deze mensen aan zingeving, een relevante rol in de maatschappij en het streven naar levensgeluk.
De basis van persoonlijke ontwikkeling ligt in fysieke en mentale training van de deelnemers. Onze aanpak kan leiden tot regulier werk, werkbegeleidingsplekken of leer-/werktrajecten.
7. Digitale tools voor data en AI
Experience data
Experience Data ontwikkelt samen met jou digitale tools om data en AI in te zetten en zo elke medewerker optimaal te laten presteren. Bied medewerkers krachtige middelen om sneller impact te maken, benut data en AI als drijvende kracht voor bedrijfsgroei, verbeter de adoptie van digitale oplossingen binnen jouw organisatie en overbrug de schaarste aan ervaren personeel. Benieuwd geworden? Kom zeker eens langs!
8. Een toegankelijke digitale werkplek!
Babbage
Wij helpen mensen met een motorische of visuele beperking weer efficiënt te werken met de computer. Dankzij onze hulpmiddelen en trainingen zorgen we ervoor dat een motorische of visuele beperking optimaal gecompenseerd wordt. We begeleiden dit proces van A tot Z. Dit doen we door eerst te onderzoeken welk hulpmiddel het beste bij de situatie past en vervolgens kijken we hoe dit het beste kunnen implementeren binnen de werkomgeving. Benieuwd naar de mogelijkheden? Ga zeker met ons in gesprek!
9. Simplifai: bewezen AI-oplossingen
Simplifai
Simplifai levert bewezen AI-oplossingen voor verzekeraars en belangenbehartigers, met speciale expertise in letselschade. De kant-en-klare producten stroomlijnen claims, verbeteren klantcommunicatie en zorgen voor efficiëntere, meer accurate afhandeling - zelfs bij complexe letselzaken. Dit leidt tot hogere klanttevredenheid en operationele efficiëntie. Dankzij het no-code platform is implementatie snel en eenvoudig. Als AI-partner garanderen ze snelle implementatie, volledige compliance en naadloze integratie.
Sessie 2. Fraude
Wat doe je bij een vermoeden van fraude? De Gedragscode Persoonlijk Onderzoek is inmiddels niet meer van toepassing en de AVG is bij fraudeonderzoek ook een beperkende factor. Wanneer kan je als verzekeraar nog wel overgaan tot persoonlijk onderzoek en welke consequenties kunnen verbonden worden aan de uitkomsten van dat onderzoek? Verder gaan Petra en Chris in op recente rechtspraak over misstanden in de letselschadebranche.
Sessie 3. Zakelijk flirten
Hoge hakken? Zwoele blikken? En een intiem rendez-vous in het bedrijfsrestaurant…
Het ligt een tikje anders: zakelijk flirten gaat over je gunfactor, over verbinden en over sprankelende, goede relaties. Het maakt dat je je zaken makkelijker voor elkaar krijgt: het vertrouwen van een client, onderhandelen, samenwerken of een goede sfeer in je team.
Sessie 4. Contact; belangrijk voor slachtoffer én veroorzaker!
Het is geen onbekend verschijnsel in de verkeersaansprakelijkheidspraktijk: slachtoffers die hun verontwaardiging uiten over het feit dat de ongevalsveroorzaker nooit iets van zich heeft laten horen. Recent onderzoek naar ervaringen van veroorzakers laat zien dat ook bij hen een behoefte aan contact kan leven. Dat kan de ongevalsbetrokkenen helpen in de verwerking van de ongevalservaring. De sprekers, alle drie betrokken bij het project ‘Herstelbemiddeling’ van De Letselschade Raad, illustreren aan de hand van praktijkvoorbeelden hoe waardevol contact kan zijn en hoe letselschadeprofessionals hierin een rol kunnen spelen. Want er is een wereld te winnen met het stimuleren van slachtoffer-veroorzakercontact.
Sessie 5. Getuigenbewijs
Hoe goed zijn herinneringen van getuigen? Allerlei factoren kunnen de accuraatheid van getuigenverklaringen aantasten. Welke vervormingen kunnen ontstaan en zorgen voor een minder accuraat beeld van de werkelijkheid? Dit alles heeft te maken met de wijze waarop mensen waarnemen en hoe de getuigen dit in hun geheugen opslaan en verwerken. Maar ook de omstandigheden, de tijdsduur en de beïnvloeding van getuigen van buitenaf spelen een rol.
Sessie 6. PTSS
Mensen die een schokkende gebeurtenis in hun leven niet of nauwelijks kunnen verwerken, krijgen vaak last van allerlei klachten. Zoals herbeleving, nachtmerries en/of gevoelens van angst en vervreemding. Wanneer spreken we bij deze klachten van PTSS en hoe ga je om met een cliënt die deze klachten heeft? Het is van belang om te weten waar je op moet letten bij deze stoornis én welke specifieke juridische aandachtspunten er aan de orde kunnen zijn.
Sessie 7. Effectief communiceren met je tegenpool Vol
Soms loopt een gesprek niet zoals je verwacht. Er is niets terechtgekomen van wat je je had voorgenomen te bespreken omdat het gesprek een vervelende of onverwachte wending kreeg. Je collega, of je client ligt dwars en daar baal je van. Je bent teleurgesteld, of misschien zelfs wel boos. Hoe moet dat nu verder?
Judith geeft je op haar eigen nuchtere en zeer inspirerende wijze handvatten om meer inzicht in dergelijke situaties te krijgen. Meer inzicht in je eigen belangen en die van de ander. Dat helpt om de balans terug te vinden!
Sessie 8. Actualiteiten secundaire aansprakelijkheid
Steeds vaker worden partijen aangesproken tot vergoeding van schade die primair door een ander is veroorzaakt. Zo’n ‘secundaire partij’ wordt dan verweten het schadeveroorzakende handelen van de primaire partij niet voorkomen te hebben. Een bekend voorbeeld is het schietincident in Alphen aan den Rijn, waarbij de politie tot aan de Hoge Raad aansprakelijk werd gesteld voor het verstrekken van de wapenvergunning. Actuele secundaire aansprakelijkheidsvragen spelen bij bijvoorbeeld diverse (drillrap)gerelateerde steekincidenten, seksueel grensoverschrijdend gedrag en ontsnapte en (vervolgens) schadeveroorzakende TBS-ers.
Kirsten gaat aan de hand van de actualiteit nader in op de definitie van secundaire aansprakelijkheid en geeft tips hoe hier in de praktijk mee om te gaan.
Sessie 1. Experience- en innovatieplein
Verschillende innovatieve partijen laten je als deelnemer zélf ervaren hoe het is om een hulpmiddel nodig te hebben, of dit te gebruiken. En dat voorkomen beter is dan genezen, ontdek je zelf door in de rijsimulator de impact van afleiding te ervaren.
1. Rij jij veilig?
Vias academy
De rijsimulator maakt het mogelijk om echte rijomstandigheden na te bootsen en de risico's en gevaren in het verkeer te benadrukken. Neem plaats achter het stuur en ervaar het zelf! Vias academy biedt oplossingen gericht op het verbeteren van verkeersveiligheid.
2. Innovatief herstel bij rug- en nekklachten
DBC - Geluk bij een ongeval
Is de snelle inzet van een hersteltraject bij dreigend langdurige rug- en nekklachten innovatief? Ja, want de effecten zijn groot én de innovaties staan niet stil. Zo is virtual reality (VR) een uitstekend hulpmiddel bij het oplossen van (lage) rug- en nekklachten. VR leidt af, daagt uit en is veilig onder begeleiding en thuis te doen. We dagen je in onze stand uit om de VR te ervaren en om een oog- en balansparcours te doen. Er valt iets te winnen!
3. Weer in balans
Trivium advies
Als je door een ongeluk niet meer kan lopen is dat enorm ingrijpend. Een cliënt van Trivium advies deelt haar verhaal hoe zij eindelijk weer de balans heeft gevonden in haar leven. Wat is er mogelijk met hulp(middelen)?
4. Met zorg hulp verzorgen
MetZorg
Geen mens, situatie of beperking is hetzelfde. Hoe vind je samen met alle betrokken partijen de (maatwerk) oplossing? En welke hulpmiddelen passen daarbij? Ton Kolkman van MetZorg deelt graag zijn ervaringen. Ook krijg je de mogelijkheid zelf een aangepaste fiets te gebruiken.
5. Praktische ondersteuning door technologie en apps
Kenniscentrum AKC
Hoe kan je via verschillende technologische toepassingen en apps worden ondersteund in je dagelijkse leven en werk als je te maken hebt met een beperking? Vanuit AKC laten we zien wat er allemaal al mogelijk is via de functionaliteiten op je telefoon en laten we je ervaren wat toegankelijke technologie voor verschil kan maken.
6. Niet opgeven, maar samen overwinnen!
JVG Trainingscentrum
Onze visie is gebaseerd op de overtuiging dat de ontwikkeling van mensen met niet-aangeboren hersenletsel niet mag stoppen na een revalidatieperiode. Stilstand betekent voor hen letterlijk achteruitgang.?
Daarom sluit een trainingscentrum perfect aan op de cyclus van herstel die zij doormaken. We erkennen de grote behoefte van deze mensen aan zingeving, een relevante rol in de maatschappij en het streven naar levensgeluk.
De basis van persoonlijke ontwikkeling ligt in fysieke en mentale training van de deelnemers. Onze aanpak kan leiden tot regulier werk, werkbegeleidingsplekken of leer-/werktrajecten.
7. Digitale tools voor data en AI
Experience data
Experience Data ontwikkelt samen met jou digitale tools om data en AI in te zetten en zo elke medewerker optimaal te laten presteren. Bied medewerkers krachtige middelen om sneller impact te maken, benut data en AI als drijvende kracht voor bedrijfsgroei, verbeter de adoptie van digitale oplossingen binnen jouw organisatie en overbrug de schaarste aan ervaren personeel. Benieuwd geworden? Kom zeker eens langs!
8. Een toegankelijke digitale werkplek!
Babbage
Wij helpen mensen met een motorische of visuele beperking weer efficiënt te werken met de computer. Dankzij onze hulpmiddelen en trainingen zorgen we ervoor dat een motorische of visuele beperking optimaal gecompenseerd wordt. We begeleiden dit proces van A tot Z. Dit doen we door eerst te onderzoeken welk hulpmiddel het beste bij de situatie past en vervolgens kijken we hoe dit het beste kunnen implementeren binnen de werkomgeving. Benieuwd naar de mogelijkheden? Ga zeker met ons in gesprek!
9. Simplifai: bewezen AI-oplossingen
Simplifai
Simplifai levert bewezen AI-oplossingen voor verzekeraars en belangenbehartigers, met speciale expertise in letselschade. De kant-en-klare producten stroomlijnen claims, verbeteren klantcommunicatie en zorgen voor efficiëntere, meer accurate afhandeling - zelfs bij complexe letselzaken. Dit leidt tot hogere klanttevredenheid en operationele efficiëntie. Dankzij het no-code platform is implementatie snel en eenvoudig. Als AI-partner garanderen ze snelle implementatie, volledige compliance en naadloze integratie.
Sessie 2. Fraude
Wat doe je bij een vermoeden van fraude? De Gedragscode Persoonlijk Onderzoek is inmiddels niet meer van toepassing en de AVG is bij fraudeonderzoek ook een beperkende factor. Wanneer kan je als verzekeraar nog wel overgaan tot persoonlijk onderzoek en welke consequenties kunnen verbonden worden aan de uitkomsten van dat onderzoek? Verder gaan Petra en Chris in op recente rechtspraak over misstanden in de letselschadebranche.
Sessie 3. Zakelijk flirten
Hoge hakken? Zwoele blikken? En een intiem rendez-vous in het bedrijfsrestaurant…
Het ligt een tikje anders: zakelijk flirten gaat over je gunfactor, over verbinden en over sprankelende, goede relaties. Het maakt dat je je zaken makkelijker voor elkaar krijgt: het vertrouwen van een client, onderhandelen, samenwerken of een goede sfeer in je team.
Sessie 4. Contact; belangrijk voor slachtoffer én veroorzaker!
Het is geen onbekend verschijnsel in de verkeersaansprakelijkheidspraktijk: slachtoffers die hun verontwaardiging uiten over het feit dat de ongevalsveroorzaker nooit iets van zich heeft laten horen. Recent onderzoek naar ervaringen van veroorzakers laat zien dat ook bij hen een behoefte aan contact kan leven. Dat kan de ongevalsbetrokkenen helpen in de verwerking van de ongevalservaring. De sprekers, alle drie betrokken bij het project ‘Herstelbemiddeling’ van De Letselschade Raad, illustreren aan de hand van praktijkvoorbeelden hoe waardevol contact kan zijn en hoe letselschadeprofessionals hierin een rol kunnen spelen. Want er is een wereld te winnen met het stimuleren van slachtoffer-veroorzakercontact.
Sessie 5. Getuigenbewijs
Hoe goed zijn herinneringen van getuigen? Allerlei factoren kunnen de accuraatheid van getuigenverklaringen aantasten. Welke vervormingen kunnen ontstaan en zorgen voor een minder accuraat beeld van de werkelijkheid? Dit alles heeft te maken met de wijze waarop mensen waarnemen en hoe de getuigen dit in hun geheugen opslaan en verwerken. Maar ook de omstandigheden, de tijdsduur en de beïnvloeding van getuigen van buitenaf spelen een rol.
Sessie 6. PTSS
Mensen die een schokkende gebeurtenis in hun leven niet of nauwelijks kunnen verwerken, krijgen vaak last van allerlei klachten. Zoals herbeleving, nachtmerries en/of gevoelens van angst en vervreemding. Wanneer spreken we bij deze klachten van PTSS en hoe ga je om met een cliënt die deze klachten heeft? Het is van belang om te weten waar je op moet letten bij deze stoornis én welke specifieke juridische aandachtspunten er aan de orde kunnen zijn.
Sessie 7. Effectief communiceren met je tegenpool Vol
Soms loopt een gesprek niet zoals je verwacht. Er is niets terechtgekomen van wat je je had voorgenomen te bespreken omdat het gesprek een vervelende of onverwachte wending kreeg. Je collega, of je client ligt dwars en daar baal je van. Je bent teleurgesteld, of misschien zelfs wel boos. Hoe moet dat nu verder?
Judith geeft je op haar eigen nuchtere en zeer inspirerende wijze handvatten om meer inzicht in dergelijke situaties te krijgen. Meer inzicht in je eigen belangen en die van de ander. Dat helpt om de balans terug te vinden!
Sessie 8. Actualiteiten secundaire aansprakelijkheid
Steeds vaker worden partijen aangesproken tot vergoeding van schade die primair door een ander is veroorzaakt. Zo’n ‘secundaire partij’ wordt dan verweten het schadeveroorzakende handelen van de primaire partij niet voorkomen te hebben. Een bekend voorbeeld is het schietincident in Alphen aan den Rijn, waarbij de politie tot aan de Hoge Raad aansprakelijk werd gesteld voor het verstrekken van de wapenvergunning. Actuele secundaire aansprakelijkheidsvragen spelen bij bijvoorbeeld diverse (drillrap)gerelateerde steekincidenten, seksueel grensoverschrijdend gedrag en ontsnapte en (vervolgens) schadeveroorzakende TBS-ers.
Kirsten gaat aan de hand van de actualiteit nader in op de definitie van secundaire aansprakelijkheid en geeft tips hoe hier in de praktijk mee om te gaan.
Paul Smit studeerde af op ‘de evolutie van het menselijk bewustzijn’ en schreef 14 boeken over filosofie, psychologie en neurowetenschap. In zijn afsluiting van de dag geeft hij zijn visie op hoe AI ons kan ondersteunen om ons werk te vereenvoudigen en de werkdruk te verlichten. Wat steeds belangrijker gaat worden, zijn onze typisch menselijke eigenschappen, zoals het ervaren van verbinding en vertrouwen, onze wendbaarheid en het ervaren van werkplezier. Met zijn unieke combinatie van humor, interactie en neurowetenschappelijke inzichten, geeft Paul een inkijk in AI & ons brein.